Jadilah Seperti Matahari

Matahari adalah pusat bagi sistem suria. Ianya bertindak menerangi kehidupan di bumi dan memberikan suhu yang berpatutan untuk makhluk tinggal di muka bumi. Jika tiada matahari, maka jatuhlah suhu bumi seterusnya bumi ini terus-terusan diselaputi ais tebal dan akhirnya tiada makhluk biologi yang mampu hidup lagi.

Terbitnya matahari, menandakan keluarnya kita sebagai khalifah untuk melata mencari rezeki di samping melakukan ibadah umum seperti bekerja untuk menampung hidup. Tumbuhan pun terus memerlukan matahari untuk menjalankan proses fotosintesis agar ia terus mendapat nutrien seterusnya mampu mengeluarkan oksigen bersih untuk dihirup manusia seperti kita.

"Panasnya hari ni!"

"Terbakar kulit aku kalau panas menggila matahari hari ni"

"Fuh, panas nak mam**s matahari ni. Kan best kalau duduk luar negara. Sejuk"

Inilah dialog kita seharian yang kita selalu mengucapkannya secara spontan. Saya tidak terkecuali dan saya tidak menyalahkan dialog di atas. Cuma memberi contoh yang terang untuk kita fahami bersama.

Tetapi kita perasan atau tidak, apabila kita duduk dalam bilik kuliah yang sejuk terlalu lama atau di dalam bilik pejabat berhawa dingin yang sangat sejuk, kita akan mencari haba matahari sejurus kita keluar dari ruangan tersebut. Atau juga, apabila kita mempunyai tujuan yang memerlukan cuaca yang baik maka tiba-tiba hujan turun. Sudah tentu anak mata kita meliar mencari jalur-jalur cahaya matahari di celah-celah ketebalan awan kelabu yang membawa air hujan bersamanya.

Maka keluarlah pancaran matahari bersama jaluran pelangi berwarna-warni dan itu sudah cukup untuk mengukir senyuman kita di samping harapan agar tujuan kita pada hari itu terjadi.

sumber: deviantart.com


Itulah Sang Matahari yang tidak penat lelah memancarkan cahaya menerangi penduduk bumi biarpun sejuta sumpah seranah tidak sedikitpun merencatkan tugasnya untuk berkhidmat kepada kehidupan ini. Biarlah manusia membencinya, mengutuknya, dan melupakannya tetapi sebagai makhluk Allah, dia teruskan jua tanggungjawabnya.

Sama juga seperti bunga. Kalau jadi bunga, jadilah haruman yang sangat harum sehingga tangan melanyaknya akan harum semerbak walaubagaimanapun ia memperlakukannya.

Sekian watikah dari Admin Bssilver- Superman ;-P

Comments

Popular Posts