Menulis Menghilangkan Stress? Setuju!

Bulan penuh kekecewaan. Ujian dari Allah Sang Pencipta yang memiliki zat yang suci. Juga bersifat Ar Rahim bermakna yang Maha Penyayang. Sayang manapun kamu terhadap Boyfriend kamu, Grirlfriend kamu sampai tak tidur malam dan menangis kerana kecewa oleh dia atau rindukan dia, ketahuilah kamu bukan maha penyayang. Sayangnya Allah kat kamu lebih besar daripada kamu sayangkan seseorang itu. Justeru walaupun Dia boleh menghukum, Dia masukkan jua perasaan ingin bertaubat agar kamu bersegera lupakan perbuatan ke arah neraka dan diampunkan dosa kamu..

Hari ini aku masih lagi diulit kecewa. Memohon kemaafan kerana tidak bisa berbicara mengenai kerjaya dan pengajian Ukur Bangunan buat masa ini. Semua post sebelum ini kelihatan menyimpang belaka. Tiba-tiba guna 'aku' dalam dialog kali ni kan? Biasanya 'saya'? Mana pergi 'saya'? Sebenarnya saya akan guna 'aku' apabila bermonolog ataupun menulis dengan diri sendiri berbanding 'saya' apabila hendak menyampaikan. So, paham2 jelah dan kalau taknak baca pun takpe kerana semua mengarut belaka..hahah

________________________________________________________

Hari ni tujuan aku menulis sebab nak hilangkan stress belaka dan tiada kaitan nak menyampaikan sesuatu sebab kalau korang dengar korang tergelak sebab masalah aku kecik belaka. Yup, aku setuju dan aku tak sekuat korang. :-)

Minggu2 terakhir telah berlalu semalam dan kekecewaan makin berombak dalam hati. Rasa nak meletup dada menahan sebak dan kepenatan. Semalam tarikh akhir presentation design dan salah satu kemuncak kekecewaan aku. First, aku ucapkan tahniah kepada pemenang semalam. Bersyukur group aku dapat Top5 tapi tak berjaya mengubat kekecewaan. Aku tahu sejak minggu lepas lagi bahawa something very messed up dengan segala masalah peribadi, persatuan dan juga akademik. Alhamdulillah dapat hadiah tapi aku memang tahu sebenarnya group aku boleh buat lebih. Just kegagalan aku sebagai ketua kumpulan makes me drifted away from the success..



Semalam juga keluar jaket persatuan BISA dan sekali lagi penyebab aku hampa dan dihempap batang pokok kecewa. Sebenarnya design yang keluar tak sama macam expectation yang aku buat. Sekali lagi Dia mengujiku..Wajah aku semester ini tidak dapat lagi menyembunyikan rasa pilu dan penat sampai member2 pun perasan. So, memang jujur sebenarnya design yang dah keluar dari kilang tu tak cantik. 1 lagi cabaran aku untuk pujuk budak-budak terima. Sebenarnya ini betul-betul luar kawalan aku tapi disebabkan penempahnya bukan aku so design asal dah rejected.

Semalam untuk design group aku cuma tampal 3 poster saiz A1 pada pkul 12.40pm walaupun timeline pada pukul 12pm sebenarnya.. Dalam hujan dan tak tidur 24jam yang lepas menumpang motor kawan akhirnya aku memutuskan agar group dak pompuan aku yang ada kete agar terus ke menara agar poster kami tak basah. Aku dah sampai ke manara 10 minit kemudian. Basah. Lencun. Sejuk. Aku telepon dorang dan dorang cakap dah tampal. Syukur. Tapi kecewa menyebabkan aku tak sanggup ke menara dan tengok poster-poster yang dipertandingkan. Aku malu dengan baju yang dah macam gelandangan. Dan juga aku berada di bawah tahap sebenar kerana kekangan tertentu. Mana motivasi aku masa tu? Aku bercakap hebat tapi bila berlaku begini aku tahu Allah Maha Berkehendak.

Beberapa minit selepas itu manufacturer memaksa aku melihat jaket yang dah siap. Sekali lagi aku buntu. Ini bukan masa yang tepat untuk berlaku perkara sebegini. Juga ramai semester ini aku lihat member bergaduh dan aku diminta menjadi orang tengah. Banyak masalah mereka yang aku dengar tapi secara tak sengaja setiap masalah itu menuntut aku untuk turut serta. Aku sendiri tak sure kenapa memilih aku dalam buat kerja-kerja macam  ni. Aku bukannya pakar Motivasi pun even sekarang pun aku masih belajar.

Jadi untuk kurangkan masalah dan bebanan yang aku terima aku banyak berkongsi dengan sahabat usrahku, Iqbal untuk mengurangkan tekanan. Kadang-kadang juga Faisal Hafiz jadi mangsa..kih3..

Rasa kecewa itu begitu tebal.. tak tahu nak khabar. Aku mengambil keputusan untuk pulang ke JB esok untuk menghadap wajah ibunda dan ayahanda demi mengambil keberkatan dan menyucikan semula jiwa. Ingat nak minta mama tolong jahitkan hati yang dah koyak ni so ambil exam nanti bolehlah concentrate sikit. Huhu..ayat novel bhai.. Dah lama tak balik sejak raya Haji ingat taknak balik lagi tapi memandangkan jiwa sudah kacau macam biasa keluargalah tempat mengadu.



Aku pun dah lama tinggalkan usrah sebenarnya tapi nasib baik Iqbal si pengingat mati ini selalu mengingatkan aku tentang kematian dan tentang Allah. Just kita perlukan sahabat sebegini sebenarnya. Setelah dliantik sebagai Advisor BISA aku tak tahu bilalah pula nak buat pemilihan Presiden. Aku dah aim sorang budak ni untuk naik tapi itulah aku tak cukup kuat la nak tarik mereka untuk meeting.

Sampai sekarang aku tengah buat lagi tesis dan video arab. Aku tahu ramai bertanya takde orang tolong ke? Aku ok je just tak tahulah nak cakap macam mana. Semester ni aku redha kalau tak dapat pointer dekan pun asalkan orang yang aku tolong sem ni dapat dekan atau 3 pointer. Biar dorang happy dapat study banyak masa sebab itulah fungsi aku kat bumi Allah ni. Aku harap sejak kewujudan aku semua manusia dapat manfaat dan semoga mereka tak perlu bersusah payah mencapai sesuatu selagi aku jadi kawan dorang. Biarlah sem ni punye pointer drop asalkan aku dah habis bagi all out kat masyarakat. Biarlah Allah yang membalas bukannya manusia pun...

Tu je aku nak tulis memandangkan dah jadi macam diari dah blog ni padahal bukan itu tujuan asalnya. haha sekian..

Comments

  1. In Shaa Allah ada bantuan dari-Nya untuk saudara untuk menempuh exam yg akan datang... semoga dipermudahkan dalam exam dan segala hal... :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN

Popular Posts