Ukur Bangunan: Wujud Sebuah Profesion

Hari ini kelas batal. Mungkin ramai yang hairan kenapa saya ni secara tiba-tiba pulak merajinkan diri untuk menaip entry sejak kebelakangan ni.

Begini, sejak duduk di luar kampus ataupun rumah sewa maka penggunaan bahan api kenderaan adalah mahal. Jadi very costly kalau berulang alik UiTM Shah Alam ke U12. Memang nak termampu den. Alangkah baiknya jika saya duduk di library dan menelaah subjek sambil mengupdate blog secara konsisten ada juga hasil kan? Sebab rumah sewa pun takde internet.

TEMUDUGA DIPLOMA/ IJAZAH SARJANA MUDA UKUR BANGUNAN

Kalau dapat tawaran ke oversea, macam ni saya agaknya

Saya rasa terpanggil untuk membincangkan sedikit tentang panggilan temuduga mengenai program ni.Sebagai seorang yang senior lah sangat, saya harap beberapa persediaan perlulah dibuat kerana memudahkan anda mendapatkan respon yang positif daripada ahli panel yang menilai anda.

Kerana jika tanpa sebarang persediaan akan memungkinkan anda untuk terlepas daripada profesiom yang mengagumkan dan mempunyai kerjaya yang amat cerah dalam sektor HARTANAH. Bila sebut HARTANAH, ingat PELUANG. Jadi sesiapa yang tak berminat setelah mendapat panggilan temuduga, sila tutup blog ni sekarang dan pergi sambung layan drama korea balik. Kerana peluang ini perlu direbut.

Apa yang perlu dibawa?
  1. Pensil
  2. Pembaris
  3. Pemadam
  4. Pen
  5. Dokumen penting seperti MyKad, Surat Tawaran, result Exam.
Anda akan diminta melukis bongkah-bongkah yang mudah. Cantik ke tak tidak penting. Yang penting anda tahu ke maksud lukisan? Dalaminya..

Apa yang perlu disedia? 
 
Ilmu pengetahuan. Kebanyakan yang akan ditanya dalam temuduga nanti adalah:

"Apa yang awak tahu tentang ukur bangunan ni"

"Dari mana dengar tentang ukur bangunan"

"Apakah skop kerja seorang Juruukur Bangunan / Building Surveyor?"


Anda boleh dapatkan kebanyakan maklumat dari sini. PDF

Apa yang anda perlu tahu paling basic dan paling cikai pun (amboi kasarnya..hehe) apabila ditanya nanti ialah tentang mengawal prestasi bangunan semenjak sebelum, semasa dan selepas pembinaan. (Hafal betul-betul ayat bold)

Kalau nak tahu, cuma bidang Juruukur Bangunan sahaja yang akan memastikan prestasi bangunan untuk menghasilkan bangunan dan infrastruktur yang selamat, mesra dan disenggara dengan baik, believe me, i'm a surveyor.

Cerita banyak-banyak takut anda tak hadam pula..hihihi. Ok serius balik.

Kalau rasa tak best fikir balik, kerana di Malaysia cuma ada 3 profesion sahaja yang akan menawarkan gelaran atau pangkat Sr. (Surveyor) pada nama depan dan Ukur Bangunan adalah salah satunya selepas Ukur Tanah dan Ukur Bahan (jika berjaya melepasi special exam). Jadi nama anda jika Osman akan jadi Sr. Osman ataupun Rokiah akan jadi Sr. Rokiah. (Market tak nama tersebut?)

Bercakap tentang making money ataupun generating financial, jawapannya adalah YA! Kerana kita bercakap tentang Juruukur Bangunan iaitu profesion yang bertanggungjawab penuh terhadap HARTANAH seperti bangunan. Dalam ertikata lain, sekarang kan zaman hartanah?

PENGIKTIRAFAN JURUUKUR BANGUNAN

RISM
ABE
RICS


Penting untuk kita tahu apakah badan-badan yang mengiktiraf profesion ini:
  1. Pertubuhan Juruukur DiRaja Malaysia (RISM)
  2. Association of Building Engineers (ABE), United Kingdom
  3. Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS), United Kingdom
Menurut RISM, tanggungjawab seorang building surveyor atau juruukur bangunan adalah:
  1. Kawalan Bangunan dan Pengurusan Ruang
  2. Kawalan Risiko dan Prestasi Bangunan
  3. Penyenggaraan dan Pemeliharaan Bangunan
Tapi menurut seorang pensyarah yang amat berpengaruh di dalam bidang ini:

"Juruukur Bangunan adalah mengenai mengekalkan prestasi bangunan sejak mula wujudnya tapak bangunan sehinggalah tamat riwayat bangunan tersebut" Ringkas, padat dan tepat.

Saya sengaja bercerita sedikit tentang temuduga ni kerana saya tahu sekarang adalah musim menunggu result SPM. Jadi manalah tahu, jika dapat temuduga untuk Program BS ni boleh la sedikit sebanyak membantu. Yer dak?

Jadi, jika ada persoalan atau penambahan. Komen sahaja jangan malu-malu jangan segan-segan. Saya adalah seorang pelajar yang masih belajar dan berhak untuk dikritik dan ditegur. Tapi kalau nak puji pun tak larat nak belanja kot..

Sekian dari admin bssilver - Superman ;-)

Comments

  1. salam nak tanya kalau untuk kemasukan degree kena ada temuduga juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg saya dberitahu, program diploma je setakat ini yg ada proses temuduga. Terima kasih yg brtanya krna saya bru prasan trsalah info di atas.

      Delete
    2. salam , saya nak tanya boleh ke kalau saya ada dip in civil engineering tapi utk degree nak sambung ukur bahan. boleh x klau terangkan serba sikit pasal pendaftaran RISM .saya kurang jelas la.

      Delete
    3. tuan nazirul,,, thanks for the tips, u have private email,, so that i can ask u few question,,, thanks

      Delete
    4. Welcome..dah jadi tggjwb sy utk memperincikan profesion juruukur bangunan ni sbg pelajar.. apa2 prtnyaan juga boleh direct ke email naziruljb@gmail.com

      Delete
  2. biasa soalan penyelesaian masalah yg mcm mne dorg nk dgr utk temuduga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, soalan ttg apakah profesion ini lakukn adlh soalan lazim. Tetapi sy dpt tw sesetgah penemu duga akn mmberi soalan dluar jgkaan spt dunia luar..

      Just jwb dgn jujur pndpt anda. Jujur lbih pnting krna mggmbrkn kmitmen. Tips ini dberikn oleh pnsyarah pnemuduga sndiri.

      Delete
  3. ukur bahan special exam? special exam cenna ye? tips ni boleh guna untuk ukur bahan jugak ke? maksud saya bold words tu.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tak silap saya apabila kita surveyor ni dah ada buku log ketika bekerja yang cukup 3 tahun praktis di tapak pembinaan, maka kita boleh mohon pangkat Surveyor (Sr.) dengan submit buku log dan peperiksaan khas (special exam).. Sekian :-)

      Delete
    2. erk, ohh okayy. hmm, saya cari post y mcm ni untuk temuduga ukur bahan tapi tak jumpa. agak-agak abg boleh tolong tak? the iv is on 21st May and i have no idea :/ tenkiu :)

      Delete
  4. Inshaallah..sbnrny kbyakan kos yg berkaitan pembinaan pasti ad lukisan yng terlibat. Jd guideline yg atas bolwh digunakan. :-)

    ReplyDelete
  5. salam bro, boleh share study plan/subjek yang kene blajar x utk AP229? kalo boleh emailkan ke fzliz@yahoo.com,tq

    ReplyDelete
  6. syarat MUET untuk graduasi AP229 band brapa yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ini jika tidak ada perubahan. band 2.

      Delete
    2. terima kasih...satu lagi,tempoh pengajian kos nie brapa tahun? :D

      Delete
    3. 3 tahun jika tidak ada kursus diploma yang berkaitan.

      Delete
    4. untuk ijazah pon 3tahun jgk ke?

      Delete
    5. oh ye, jika kita memang daripada diploma ukur bangunan maka ijazah kelak akan menjadi 2 tahun sahaja.

      Delete
    6. jika kita dari program matrikulasi?

      Delete
    7. inshaallah kalau begitu 3 tahun penuh.

      Delete
    8. jika saya diploma ukur tanah bpew tahun bro ?

      Delete
    9. dip ukur tanah saya tak sure sbb blom ada yg saya kenal dari ukur tanah masuk ke bidang BS. tp biasanya 3 tahun sbb brgntung pd kebersamaan kursus dari diploma

      Delete
  7. salam... bole x nk mintak share kn stdy plan untuk kos ni??

    ReplyDelete
  8. Nak tanya interview ni kena speaking ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bergantung pada penemuduga nanti. Boleh jadi speaking tapi selalunya BM je.

      Delete
  9. apa beza diploma ukur bangunan dan diploma bangunan ?
    adakah kerjaya yg sama ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ukur bangunan dan bangunan saja tak sama pada hakikatnya.. Skop kerja juga berbeza. Diploma bangunan lebih spesifik ke arah pengurusan pembinaan shj. Ukur bangunan pula kepada kawalan undang2 bangunan, pemuliharaan bangunan dan juga penyenggaraan aset...

      Delete
  10. assalam..tumpang tnye kos ukur tanah tu sama ke ngn pengurusan hartanah?pastu boleh x nk mintk share silibus tuk deg ukur bahan?kalau boleh tolong emailkan ke totitutu69@gmail.com....terima kasih....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ukur tanah dan pengurusan hartanah banyak bezanya. Ukur tanah lebih teknikal dan melibatkan ukuran serta peralatan manakala pengurusan hartanah lebih kepada pengurusan dan menjaga aset, nilai dan jualbeli..

      Delete
  11. assalam..tumpg tanya...ada ke student yg dlu dye blajr coz lain,ex dlu dye stdnt business, tapi in degree dye smbung ukur bangunan..ade x sbrang sejarah ke..ade x kemungkinan bdk ni nak smbung degree in BS dapat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.. stakat ni susah nak tembus course yang berlainan bidang berkaitan terutama dari Business nak ke Alam Bina.. boleh saya katakan setakat ini amat kecil untuk kemungkinan itu berlaku..

      Delete
  12. tumpang tnya sy ni dapat twran tmdga diploma ukur bangunan tapi sy x pndai nak lukis2 ni....dio suruh lukis bongkah yg senang2 je k?..x pnh amik pun lukisan..mcm mna erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah tahniah diucapkan! jgn risau psal nak kena lukis2 semua tu sebab trbukti bdak2 akaun ngan sains tulen yg xde basic mlukis pn boleh lepas..anyway lukisan tu sng sgt sbb nak uji kbkk..xde kaitan ngan skil pun :-)

      Delete
    2. menteri?? jawatan ?? alamakk. nama architect pun kena jugak eh ? alamak. matila :'(

      Delete
  13. Salam. sy dpanggil untk Intrview dploma ukur bangunan 19 April ni. so sy nk tny tntg pkaian yg sesuai untk dpkai n soaln yg akn dtnya. sy akn dtnya soaln yg trtulis d ats tu saja or byk lgi soaln yg lain ? sy first time Intrview untk smbung blajar cmni. x prnh2 lgi :/ Risau jugak la. harap dpt mmbntu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah diucapkan. Penampilan adalah formal. Utk lelaki bju kemeja bserta tali leher (lengan pnjg / pendek). Mnakala perempuan brbju kurung. Di atas tu adalah soalan lazim. cbe study ttg nme2 menteri dn jwtnnya dan isu2 semasa..bole juga rujuk blog lain :-D

      Delete
    2. menteri?? jawatan ?? alamakk. nama architect pun kena jugak eh ? alamak. matila :'(

      Delete
  14. salam bang, thnx sbb post tips2+info2 yg bnyk mmbntu saya..sya sbnr nye dpt twaran tmuduga di uitm 19/4 ni..cuak gak tkot x lps jwb soklan yg panel tnye nnti huhu

    ReplyDelete
  15. salam...abg sy ni dpt interview 19 ni.kos ukur bangunan...sy ni first time..sy xprnh thu sal ni..tp sy prnah kje buat rumah..sy nk tnye.ape yg prlu kita thu psal kos ni??kasut kne yg mcm mne??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..mknenye bsok la kan..inshaallah cuba study dulu dalam blog ni sbb saya xbole jamin soalan apa sbb lain pensyarah lain soalan dy bg..hehe. Pkaian mcm org nk mtk keje la, kasut kulit warna gelap xkisah warna ape. Setakat nama menteri biasa la hampir semua interview kerajaan akan tanya benda sama harap bertenang dan confident ye..

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Salam, saya dpat twaran uitm kos ukur bangunan ni. Saya nk tnye kos ni ssah sngt ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..tahniah! Susah atau senang sesebuah kos tu trpulang pd peluang kerjaya masa hadapan..tp ukur bangunan ni sy berani katakan di thap sederhana, susah ada, senang pun ada. Setakat ni sy belum sgkut result kat mana2 core subject..

      Delete
  18. salam...abg sye dpt twrn iv in degree ukur bahan...n sye nk tnyelha...sllunye soaln ape je yg dtnye mse iv nnti??? n ap je yg sye kne prepare dr segi pgtahuan utk iv nnti??seriously sye mmg x tau ppe pon psl bdng ni..bcoz im STAM student..n sye mmg bbtol cuak nervous..mmcm lglha abg...n..klu iv nye kt UIA dye gne bhse pe ae abg???? harap abg dapat mmbntu sbb iv nye 2/6 ni...terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..ukur bahan or dlm english as quantity surveying (QS). ini di luar bdang saya but as I know QS adalah profesion kosultan yg mgira kos hrga bgunan sblm dibina brdasarkan bahan semasa dengan mengambilkira kos paling minima. Try search dlm google "quantity surveying". UIAM adalah IPTA yang mengamal english dan arab sbg bahasa pengantar utama. So, english adalh kmgkinan iv itu.

      Delete
  19. salam saya nak tanya kos ukur bangunan ngn kos bangunan tu lain ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos bangunan dalam diploma dikenali sebagai "Diploma in Building" dan degree pula "Bsc (Hons) in Construction Management". Sebenarnya lain pula dengan Building Surveyor (Ukur Bangunan). Kos bangunan ni tugas dia kawalselia kerja pembinaan, aplikasi penstrukturan terhadap kerja pembinaan, menilai tender dokumen, dan melantik kontraktor. Mereka lebih ke alam bidang "Semasa Pembinaan", dan sebelum.

      Delete
  20. assalamualaikum,,btul ke krja dlm bdang ukur bangnan bnyk turun ke site??

    ReplyDelete
    Replies
    1. turun site adalah satu kemestian bagi setiap bidang engineering dan surveying..walaupun da lama saya tak reply, harap membantu :-)

      Delete
  21. salam, kalau amik course ni kan even bukan dari aliran engineering susah x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. ia bergantung kepada usaha juga sebenarnya. Jika ada rasa minat, ada aliran sastera pun ramai dah berjaya dalam study ni

      Delete
  22. Assalamualaikum, klau kita dah ambil kos bangunan/ukur bangunan masa dip. kita boleh tukar kos civil lepas tuu..? Lg 1, saya masih tak tahu dia punya kerjaya lepas grad. ape .. mntk terangkan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. nak tukar civil lepas amek ukur bangunan? saya yakin tak boleh kerana ada beberapa subjek akan dipertimbangkan skiranya masuk ke Civil. Calculus tak available dlm ukur bangunan so itu salah satu faktor yang mempengaruhi pengambilan dgree in engineering..

      Delete
    2. kerjaya lepas grad sy tumpukan pada kerjaya swasta jela ye:
      Site safety supervisor, site supervisor, safety officer, quality controller, dan site manager adalh paling popular. Juga ada boleh kerja sebgai juruukur bahan untuk kira2 kuantiti bahan pembinaan. yang terbaru, akta jkr mengeluarkn pekeliling mengatakan hanya ukur bangunan dan civil engineer je boleh jadi Facilities Manager..

      Delete
  23. Salam abg, klau sya amik f6 lpastu habis belajar, boleh ke sya amik ijazah ukur bangunan? Ckgu sya ckp boleh skip diploma klau masuk f6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Cikgu awak betul. Dan selamt datng ke ukur bangunan selepas ambil Form 6 :-)

      Delete
  24. salam ,saya dpt twran upu ke kos dip ukur bangunan ,so interviewnya tu masa bila ek?sblom dftr tu ke? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, spatutnya awak akn terima surat "PANGGILAN" temuduga lebih dahulu. Melainkan awak pasti betul2 dapat surat "TAWARAN" ke diploma ukur bangunan, maknanya dah takde interview lagi..seharusnya begitu.

      Delete
  25. Salam bang, kalau kita ambil diploma civil engineering and then for degree kita ambik course quantity surveyor boleh ke?

    ReplyDelete
  26. Salam abg, apa beza QS dgn BS ek ? Em kompius laaa. Rasa mcm sama jee pekerjaannya nnti. Lagi satu, surveyor pun ada pngkt nma jugk ek ? Sy igtkn engineer dgn arkitek je ada. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..ukur bahan or dlm english as quantity surveying (QS). ini di luar bdang saya but as I know QS adalah profesion kosultan yg mgira kos hrga bgunan sblm dibina brdasarkan bahan semasa dengan mengambilkira kos paling minima. Try search dlm google "quantity surveying".

      BS (building survey) atau Ukur bangunan tidak mengira harga bahan sebaliknya menumpukan pada kualiti, perundangan dan pengurusan pembinaan. Juga membuat pemeriksaan terhadap kerosakan bangunan dan menyediakan laporan tentang pembaikpulih. Senang kata. BS adalah Doktor bangunan.

      Delete
  27. Salam nazirul , expected salary diploma in QS agak2 berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. untuk starting dalam not more than RM1800++.

      Delete
  28. Tumpang tanya, apa pulak beza civil eng dgn construction management? Alhamdulillah saya dapat tawaran degree in construction management, tapi cuma nak tahu, course saya ni sgt diperlukan tak utk masa akan dtg? Sorry byk tanya.

    ReplyDelete
  29. Tumpang tanya, apa pulak beza civil eng dgn construction management? Alhamdulillah saya dapat tawaran degree in construction management, tapi cuma nak tahu, course saya ni sgt diperlukan tak utk masa akan dtg? Sorry byk tanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. civil engineer is an Engineer.. Engineer ni berjawatan khas sebagai konsultan dan beri khidmat rekaan bentuk struktur. construction management hanya sebagai manager.. project manager, site manager, site supervisor, safety officer dan lain-lain dan CM bukan engineer.

      Delete
  30. Salam, En Nazirul. sy pelajar sem akhir ukur bangunan. sy nak apply keje kat jobstreet tapi x pernah pengalaman kerja sebelum ni, cuma ade pengalaman sebagai pelajar praktikal je. En Nazirul ade cadangan atau idea x antara skop kerja yang sy bole sertakan dalam resume. selain daripada Kawalan Bangunan dan Pengurusan Ruang, Kawalan Risiko dan Prestasi Bangunan, Penyenggaraan dan Pemeliharaan Bangunan. kalau boleh skop kerja yg lebih detail dan berguna.

    ReplyDelete
  31. nazirul mubin, saya nk contct awak melalui email boleh mengenai jurusan ni? ni email sy: readone_0412@yahoo.com . klau awak nk share email pun xpe biar sy yg strt conv.

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum. sy student degree building surveyor di USM. blh ker klau sy sambung master in land surveyor di UTM. Building surveyor to land surveyor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, sy tak pasti tp rasanya boleh, cuba mohon, inshaallah peluang master lebih terbuka untuk mana2 kursus

      Delete
  33. Antara stpm dan diploma ukur bangunan ... mana satu better?

    ReplyDelete
    Replies
    1. antara stpm dan diploma..soalan ini lebih tepat. diploma boleh guna utk kerja dan stpm agak sukar. adapun begitu..stpm lebih luas pemilihan utk degree. itu saja saya mampu jwb

      Delete
  34. Salam abg. Betul ke yg course ukur bangunan susah utk mendapatkan kerjaya berbanding ukur bahan? Saya dpt tawaran ke course BS tapi saya risau ttg masa depan saya x terjamin dgn course ni.

    ReplyDelete
  35. laptop apa yang sesuai untuk course ni? kena ada apa2 ciri yang penting ke?

    ReplyDelete
  36. kalau saya ambil diploma QS 3 tahun. degreee berapa tahun?

    ReplyDelete
  37. Salam adakah peluang dari diploma town planning untuk teruskan degree ke construction kecil?

    ReplyDelete
  38. kalau nak dapat title sr, kene blaja sampai master ke cane?

    ReplyDelete
  39. kalau kita pilih course ukur bahan untuk dip then kita nak tukar ke sains geomatik untuk deg.. agak agak boleh tak?

    ReplyDelete
  40. Yang mana lagi better qs atau bs?

    ReplyDelete
  41. tittle SR ni pengiktirafan malaysia, right?? Kalau yg america punya, apa eh?? mcm yg engineering, IR. tittle yg lgi atas, yg mana d iktiraf oleh amerika, ER

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN

Popular Posts