Misi Hari Sukan Negara dan Hari Workout Di Bilik

 Cara-cara bina badan yang mudah tapi.. (Part 2)

Sempena riuh entah mengapa hari sukan negara hangat di promosikan di seluruh negara seolah-olah tudung Fareeda dan tudung Ariani buat sale harga runtuh. Naik hairan tengok ramai orang panjat itu dan ini seperti Spiderman versi Tobey Mcguire bagi menunjukkan sokongan cara hidup sihat seperti juga pelanggan beg tangan yang sanggup panjat pagar gudang yang buat sale.

Kredit- screenrant from youtube.com

Hari-hari adalah hari sukan sebenarnya. Penat lelah menurunkan berat badan menjadi lebih sukar apabila tinggal bersama keluarga yang dapurnya tak pernah kering.

Cerita Motivasi bagi orang yang Sukar turun berat badan

 Kira-kira sebulan lalu saya menjadi gelisah. Berat badan makin sukar turun. Jadi saya buat keputusan yang menjadikan misi untuk jadi lebih sihat tetap sama cuma pendekatan agak berbeza. Apa dia?


1. Kontrol Makan



Workout la. Dah susah sangat nak kontrol makan, akhirnya saya guna semua makanan untuk jadi sumber tenaga supaya saya workout lebih lagi. Saya makan cuma kurangkan pengambilan senduk nasi setiap hari supaya misi makan hanya untuk melepaskan lapar. Makan tetap makan. Tapi set dalam minda, makan supaya tenaga untuk workout sahaja.


2. Pilih dan Seragamkan jenis Senaman

Saya tak pandai sangat nak cerita bab senaman sebab saya bukan pakar. Tetapi saya kongsi juga benda yang mudah dan Alhamdulillah agak mujarab juga. Sebagai contoh:

Ni jenis diamond, buat yang sekadar mampu je

Push-up: Cuba buat pagi 10x, petang sebelum mandi 10x, sebelum tidur 10x selama 2-3 minggu. Lepas tu jangan bising kenapa tangan aku ni dah macam zombi tak boleh nak rapat. Tapi, ini untuk orang yang agak berat hampir 90-100kg bagi ketinggian 175cm ke atas.

Lepas tu cuba naikkan pada 10x sebanyak 3 set pada pagi, petang dan malam pada minggu ke-4 jika mampu. Sekarang ni pun dah mula nampak bayang-bayang Zul Ariffin pada cermin apabila kebanyakan baju yang saya pakai sudah mula ketat di dada dan lengan. Aihh..tapi perut pula kena turun lagi ni.


Sit-up: Saya baru mula program ni. Dulu berjaya dapat six packs tapi kejap je sebab berhenti sebab dah puas hati punya pasal. Cara dia, set pertama waktu pagi buat 30x, rehat, dan tambah lagi 20x lepas buat push up tu. Buat pagi dan petang sambil niat nak jadi kuat dan sihat tanpa minum Milo. Atau nak buat 10x pagi dan petang pun boleh.

Untuk Shape pinggul dan peha, atau lower body

Squatting: Saya belum capai peringkat ni setakat ni. tapi pernah cuba. Buat 30x pagi dan 30x petang lepas buat semua di atas.

3. Motivasi diri

Lepas dah niat tu, kenalah motivasi diri. Cakap dengan diri sendiri, "Baik buat sikit dari tak buat langsung". Sebab ayat ni buat saya makin fit hari ini. Nak tunjuk gambar tak bolehlah.

Kesimpulan

Haha..sikit-sikit ada kesimpulan kan? Macam karangan UPSR dah pula. Tapi saya cakap betul tau, mulakan dari jumlah yang amat kecil. Contoh seorang pakcik ni, boleh lari 10KM setiap hari umur dah 60 tahun. Kisah benar kenapa dia boleh buat gitu padahal masa muda dia tak pernah buat. Ceritanya dia mula lari jarak satu tiang sebelum masuk rumah lepas balik kerja selama 40hari. Lepas tu dia ketagih lari, tambah 1 demi satu tiang dalam tiap minggu ke bulan dan akhirnya lari 10KM jadi rutin.

Ok itu sahaja dari Admin Bssilver - Superman ;-)

Comments

Popular Posts