Syarat Kelayakan Menjadi Pelajar Ukur Bangunan (BS)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya doakan..

Secara tiba-tiba nampak macam menulis surat kan? Tapi zaman menulis surat dah berlalu. Benda tu dah tak laku bagi urusan tidak rasmi. Kini tiada lagi "Kehadapan Kekasihku", "Wahai sahabatku" dan juga "Semoga sejahtera hendaknya". Setakat nak hubungi ibu bapa bagi yang sibuk dah boleh main Whatsapp je.



"Salam"
"Hai ibu, nga wat ape tu"

"Masak"

"owhh..ok"

Amacam? Senang, mudah lagi menyakitkan hati kan? Lagipun susah nak express perasaan kat mesej ataupun Whatsapp ni. Jadi, saya memilih untuk telefon ibubapa saya je. Kadang-kadang bila mereka mesej je, saya terpaksa reply guna telefon sebab nak dengar suara mereka dan kekadang risau mereka salah faham maksud mesej tuh.

Baiklah, di atas cumalah mukadimah kerana perkara yang disampaikan adalah pengalaman, pendapat dan jawapan bagi permasalahan yang timbul tentang pengajian Ukur Bangunan ini. Sama ada Ijazah Sarjana Muda Ukur Bangunan ataupun Diploma Ukur Bangunan, saya dapati kebanyakan pelajar agak terkeliru dan kurang pasti dengan keperluan kursus ini samaada dari segi keputusan peperiksaan SPM, STPM dan juga latar belakang kursus yang berbeza seperti Sains Geomatik (Ukur Tanah), Ukur Bahan dan juga Diploma Bangunan.

First of all, ketahui dahulu sistem dan syarat kelayakan yang paling asas untuk masuk ke jurusan BS ini. Sumber dari e-syarat.uitm.edu.my.

Kelayakan untuk Diploma Ukur Bangunan

Klik untuk besarkan


Kelayakan untuk Ijazah Sarjana Muda Ukur Bangunan (Minimum CGPA di kotak nombor di tengah)


-> Lepasan Diploma UiTM


-> Lepasan Diploma IPT lain

 ->Lepasan Asasi UiTM/ PASUM/ Matrikulasi


 Lepasan STPM/ Setaraf


Okay, jadi saya harap ada sesetengah persoalan ada terjawab walaupun sedikit. Pointer ataupun CGPA juga penting dalam meneruskan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda. Manakala pada penerangan "bidang berkaitan" mestilah berkait rapat dengan bidang pembinaan ataupun alam bina. Jika dulu anda ada Diploma Kulinari ataupun Perhotelan tiba-tiba nak ambil Degree BS ni memang dukacita dimaklumkan dah tentulah tak boleh.


Apapun, segala soalan ataupun cadangan boleh dikemukan di ruang komen di bawah agar saya mampu terus mengkaji dan meningkatkan kefahaman tentang jurusan Profesion Ukur Bangunan ini. Selamat maju jaya saya ucapkan kepada seluruh warga Juruukur Bangunan di Malaysia dan diharap penambahan bilangan warga BS dari kalangan IPT akan melonjak profesion ini menjadi susunan bahtera yang kuat dan teguh di tengah-tengah ombak badai permasalahan binaan di negara kita.

Sebagai pengamal profesion binaan hendaklah kita mengukuhkan lagi binaan kita dan janganlah kita rosakkan lagi dengan maksud mengambil untung lebih kerana Allah telah mengukuhkan binaan dunia ini untuk kita seperti dalam surah Al-Mu'min ayat 64 yang bermaksud:

Allah yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu dan langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya dan Dia membentuk kamu lalu memperelokkan rupa kamu, serta dikurniakan kepada kamu dari benda-benda yang baik lagi halal. Yang demikian (kekuasaanNya dan kemurahanNya) ialah Allah Tuhan kamu; maka nyatalah kelebihan dan kemurahan Allah, Tuhan sekalian alam.

Comments

  1. nk tny, ade mne2 tempt yg buat intern BS x area kl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BS ni sebenarnya byk tempat untuk internship.. setakat ni agensi kerajaan yang saya tahu adalah Bangunan Medan MARA di KL yang pnah mnawarkan tempat praktikal beserta elaun bulanan.

      Delete
  2. Salam,boleh tak nak tau jenis laptop macam mana yang sesuai untuk course ni?

    ReplyDelete
  3. wasalam, saya tak berapa pakar dlm menentukn jenis laptop, tetapi suggestion trbaik laptop lenovo atau asus adalah pilihan trbaik krn rmai klngan kami yg pkai yg guna laptop mcm ni. Keupayaan grafik yang tinggi sgt pnting krn mlibatkan design and architecture..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nk Tanya pki Intel ke amd?

      Delete
    2. Salam nk Tanya pki Intel ke amd?

      Delete
    3. dua2 pun xde masalah..penggunaan software plg kerap pun Adobe Photoshop, Sketchup dan AutoCAD. hampir kebykan lptp trkini mampu support trutama lenovo. Spec tiggi tapi harga rendah.

      Delete
  4. Salam..saye harap maklum balas secepat mungkin. Kalau spm saye bi lulus math B+ seni lukis B tapi subjek sains tulen saye tak kredit. Adakah saye layak memohon course ukur bangunan uitm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam saudari..jika sekadar berpandu pada skema biasa, subjek berkaitan sains mesti kredit. Tetapi majoriti kawan-kawan sekelas ukur bangunan berasal dari perakaunan dan tiada asas sains pun. Pada saya, tiada masalah kalau sains tidak kredit. Silalah memohon..

      Delete
  5. Assalam,,tumpang tnye lau bi masa spm sy dpt D cmne??math dpt A pastu fizik n luk.kejuruteaan dpt C..boleh x lau sy nk mohon degree ukur bngunan??sy dri lepasan diploma kos ukur bhn??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..apabila anda dari level Diploma, maka SPM tidak lagi diambilkira. Of course boleh memohon degree ukur bangunan kerana ada diantara kami adalah bekas pelajar ukur bahan.

      Delete
  6. Terima kasih atas maklumat tersebut.,.masa isi uitm 2 intake semalam,result spm pon masih dtnye..kos ni sama x mcm ukur bhn???mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kerana lewat mmbalas. Ukur bangunan byk brkait rpat dgn ukur bhan malah ad sbjek costing mcm QS. Tp kos ini mngutamakn quality pmbinaan dn kawaln undng bangunan..

      Delete
  7. Asalam. Saya skrng ni mengambil diploma accounting di uitm. Cgpa 2.8 dan muet band 3. Adakah saya layak utk memohon sarjana muda qs dan boleh saya tahu jenis mata pelajaran dalam bidang ni yg akan diambil nanti?

    ReplyDelete
  8. Maaf sekiranya saya tidak membalas komen2 dalam masa yang panjang. Mungkin lama tidak periksa post yang lampau.. untuk pengetahuan, dari kursus bidang perakaunan atau perniagaan, anda tidak boleh terjun ke kursus berasaskan kejuruteraan seperti ini. begitu juga sebaliknya. tetapi tidak salah memohon.

    ReplyDelete
  9. klu bi sye D boleh ke sye apply kos ni?

    ReplyDelete
  10. D bermaksud lulus juga kan? yep..anda boleh memohon

    ReplyDelete
  11. salam saya student matrik. sekarang nak settle upu. kalau sem satu saya dapat pointer 2.97, ada chance lagi tak nak apply qs ni? thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya ini untuk bs sahaja, bukan qs=quantity survey / ukur bahan. walaubagaimanapun boleh periksa kelayakan anda di http://www.selangkah.uitm.edu.my/

      Delete
  12. Assalam, saya nak kos ukur banguan dan bangunan ni ade kene interview tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. untuk kemasukan apa ya? sbb brgntung pd diploma atau degree. Contoh:
      Diploma = ada interview
      Degree = Tiada interview

      Delete
  13. assalam abg nazirul , ade guna ape2 software tk dlm laptop utk subject BS ? sbb sya ada lgi satu minggu nk gi uitm seri iskandar . mekasihhh ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. da seminggu jgk sy tak reply ye. Mesti dah sampai seri iskandar dah ni. Tahniah dik! kalau awal2 semester takde la pape. cume sem 2 nanti kena pakai autocad.

      Delete
  14. Salam . boleh saya tahu subjek apa yg akan dipelajari dalam kos ini ? saya pada awalnya bercadang nak amik kos kejuruteraan elektrik tetapi saya tak yakin saya akan boleh bawa �� dan saya masih bingung nak isi kos upu ��kos ini agak tough ke ?

    ReplyDelete
  15. Salam . boleh saya tahu subjek apa yg akan dipelajari dalam kos ini ? saya pada awalnya bercadang nak amik kos kejuruteraan elektrik tetapi saya tak yakin saya akan boleh bawa �� dan saya masih bingung nak isi kos upu ��kos ini agak tough ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepada sesiapa yang nak tahu subjek yang akan dipelajari bolehlah emel ke naziruljb@gmail.com dan nak tahu lebih dalam ye. lama sangat saya tak bukak blog ni kesian die sampai dah habis tmpoh isi upu baru saya reply..hehe

      Delete
  16. salam..saya student politeknik shah alam ambil diploma engineering building services..nk tahu Universiti mana lagi yang ada degree Bs nih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..maknanya 2 org senior awak kwn saya Degree BS Shah Alam. Selain UiTM, UKM,USM dan UM juga menawarkan kursus Degree BS ni

      Delete
    2. Yeke..yg kwn admin tu ade transfer kredit x..

      Delete
    3. 17 hari lewat reply. maaf ya, tak silap saya xde yang transfer credit rasanya

      Delete
  17. Ni emel saya : nurulnadhirahzulkefli95@gmail.com .. Boleh x kalau add sya..sbb sya x boleh nk add awk..nk tnya psal sbjek

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum. blh tak klau sy nak tau subjek2 yg akan diambil dlm course degree in BS ni? terima kasih.:)
    email : puterielya159@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...blh saya tanya kalau contohnya dlm stpm kita dpt gred yg dia nak contoh seperti credit dlm pengajian perniagaan dan ekonomi...ttpi dlm spm sya math dan bahasa english saya mendapat "D"...masih blh ke sya mengambil jurusan ini??mohon diberi jawqpan

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf saya agak sibuk dua bulan kebelakangan ni,cuba cek di ---> www.selangkah.uitm.edu.my
      biasanya di situ boleh masukkan gred awak dan tahu apa yg awak layak ya..hrap membantu

      Delete
  20. Assalam, nk tanya. Result saya uitm saya baru klua mlm td haha. Saya dpt 3.36 je. Layak ke klw sy nk mohon qs ni di UTM skudai? Saya dri asasi sains uitm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tpi pointer untuk upu saya dpt 3.56. Mohon pendapat hihi

      Delete
    2. wasalam. saya tak tahu nak jawab apa. cuba taip selangkah.uitm.edu.my <- link ini akan tunjukkan caranya

      Delete
  21. Assalam...kalau ambik kos ni (BS) masa diploma,ijazah nanti boleh ambil architecture tak??? Mohon pencerahan ye...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..rasanya sukar untuk berlaku, kerana kebiasaan degree architecture adalah background straight dari spm dan akan mengalami 1 tahun asasi dan 4 tahun major course dalam tempoh 5 tahun degree

      Delete
  22. asalam.. pointer saya 2.69 dip. senibina landskap.. dalam syarat tu ada nyatakan minimum 2.5 bagi ukur bngunan. senibina (dll).. saya nak tanya senibina tu trmasuk senibina landskap skali kerr.. tenkiu

    ReplyDelete
  23. Assalam... boleh saye dapatkan nota untuk kos BS bagi sem1??? Tq...

    ReplyDelete
  24. salam saya dari uitm shah alam kos bs juga sem 4,saya nak tanya sekarang anda kerja dimana?

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum saya dari diploma sains boleh ke apply degree QS

    ReplyDelete
  26. interview untuk diploma macam mana ye? hehe .. biasenye apa yang dia tanye ..saye lepasan spm 2016

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum.. Macam mana pengalaman belajar ukur bangunan ni? sbb saya dapt tawaran Ijazah sarjana muda ukur bangunan.

    ReplyDelete
  28. Salam.. sy nk tnya boleh ke kalau buta warna nk apply kos ni utk degree ? Sbb sy ada tnya org dia ckp boleh je.. tp dlm syarat dinyatakn tidak buta warna ??

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. syarat am course ni dah berubah ke? sebab tahun ni (2023) saya lepasan stpm, math spm saya tak credit, cuma D tapi saya dapat course ni, macam mana tu?

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN

Popular Posts