Kesan selepas menderma darah.

Baru tadi badan saya buat hal selepas menderma darah. Derma darah ni bagus. Amal jariah. Tapi kepada yang layak jelah. Kalau tak layak tu jangan cari pasal ingat nurse hospital ni tak garang ke. Tadi kata badan buat hal. Apa dia? Takde lah hal mana pun, lepas derma tadi badan terus letih balik rumah terus tertidur entah macamana boleh letih sesangat. 2 jam kemudian bangun tah macamana boleh kebulur padahal baru pukul lima sedangkan sebelum derma tadi baru je makan. Saya pun takdelah pilihan terus pergi kedai beli air milo kotak saiz giant dengan donut Big Apple 3 bijik makan sensorang. Hah, ambik kau..

Kerja yang tak berapa waras beb tapi itulah yang saya hairan inikah impaknya menderma darah? Sebab saya tak pernah ada selera sepelik ini yang memaksa saya membeli makanan dan minuman berasaskan coklat. Muak tak muak la nak menghabiskan benda ni tadi..teruk perangai..



Fakta mengenai darah:

  1. 1/12 daripada berat orang sihat adalah berat darah.
  2. Tiga komposisi darah iaitu Sel Darah Merah, Sel Darah Putih dan Platelet.
  3. Sel darah merah membawa oksigen dari jantung terus ke tisu badan dan membawa keluar karbon dioksida keluar melalui pernafasan keluar.
  4. Sel darh putih bertindak seperti antivirus. Mereka melawan bakteria dan imunisasi untuk badan.
  5. Platelet menghentikan pendarahan sewaktu luka.
Kebiasaannya manusia mempunyai darah jenis ABO iaitu seperti di bawah:
  1. A positif(+) dan A negatif(-)
  2. B positif(+) dan B negatif(-)
  3. O positif(+) dan O negatif(-)
  4. AB positif(+) dan AB negatif(-)
Dalam itu juga kekerapan setiap manusia memiliki jenis darah bergantung seperti dibawah.

http://blog.bloodconnect.org/faq/

Maknanya darah saya rare dan jarang didapati. Darah apa? Saya bagi klu, saya bukan darah jenis AB+ mahupun AB-.. Sekian dari admin bssilver- Superman ;-)

Comments

  1. YES ZAAAA memang lebih kurang sama sy.derma pukul 8 pagi ..kul 2 pagi terjagaa lapar tahap gaban.apa lg buka tudung saji tinggal telur dan sardin apa lg makan dgn berkhemah le.keesokan hari ..ada rasa gigil2 skit maybe sebab zat besi x ckup dlm badan

    ReplyDelete
  2. Aku tiap2 tahun derma darah tak de problem pun,yg aku fahsm,bika kita derma darah,badan kita buat darah baru fresh ler tu.lagi satu kekebihan derma darah kt hospital kerajaan,bika2 kita pegi hospital tk byr yuran jumpa doktor,kira ada benefit la,dan paling penting adalah derma satu cara aku balas balik jasa kepada hospital kerajaan yg bg kemudahan dan perubatan free (byr rm1 jer kan) setiap kali berjumpa doktor atas sbb subsidi kerajaan.negara lain seperti india,cina,malahan spore mane ade free.

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN

Popular Posts