Menanti Cabaran Baru Di Ambang Pekerjaan

Post ini sengaja dibuat-buat dan tiada niat lain melainkan untuk konsisten update blog setiap bulan. Jadi untuk pengetahuan para pembaca kali ini saya hanya mampu merepek memandangkan mental dah tak stabil sambil dibaluti perasaan takut dan diperkhasiatkan dengan rasa gementar.

Dah kenapa ni?

kredit to cahayanusantara

Ya, saya dah hampir nak graduate dah ni. Seorang pelajar jurusan Ijazah Sarjana Muda Ukur Bangunan (Kepujian) bakal menamatkan zaman muda beliau di Universiti Teknologi MARA setelah 5 tahun penuh menuntut di situ. Ok nak bergelar graduan dah. Macam tak happy je kan?

Tak pernah saya merasa perasaan sedemikian rupa. Perasaan seronok sambil dihantui rasa takut. Inikah rasanya akan bergelar graduan. Sebab sebelum memang la pernah rasa cuma masa diploma dulu dah tau memang nak masuk degree. Cuma masa ini bezanya saya akan menempuh di alam pekerjaan dengan lebih serius dan profesionalisme.

Perkara yang biasa student akan buat jika ditempat saya (dalam facebook):

  1. Akhirnya!! Aku akan melangkah ke alam pekerjaan! Doakan ye kawan-kawan..
  2. Terima kasih semua yang terlibat dalam menjayakan ijazah saya ye, ibu bapa, kawan-kawan, para pensyarah, datuk, moyang, abang long kawasan, tukang kebun dan sangat tak terkira hati ini girang gembira...bla...bla..bla..jasa korang saya akan ingat sampai bila-bila.
  3. Now..looking for my imam (maksudnya dia ni nak kahwin...hmmm)
  4. Now..looking for my makmum (maksudnya dia terlepas solat jemaah..hehe)
  5. Berbekal hati yang cekal dan tawakal..aku akan bela nasib keluarga aku.. mak, ayah doakan Leonardo Dicaperiuk berjaya ye...
  6. My first day at workplace! (sambil selfie) =,="
  7. Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya dapat juga saya menghabiskan ranjau berliku penuh duri selama 5 tahun bergelar pelajar.
Terpulang sebenarnya anda nak jadi yang mana satu antara tujuh (7) jenis orang yang saya senaraikan diatas. Tapi sedarkah siapa yang membaca status anda? Of course mestilah orang, takkan lipan atau sport rim yang membaca lalu menekan butang "like". Dan dengan siapa pula kita berkawan?

Menjaga hati kawan sebelum update sesuatu.
 
Kadang-kadang bukan tidak bagus berkongsi kegembiraan bersama kawan-kawan cuma bagaimana nasib teman-teman kita yang melihat status tersebut? Amboi sejak reti main facebook ni bukan main lagi saya ni kan..

Ada sesetengah kawan kita yang kurang bernasib baik. Ada yang setakat ni cuma kerja kampung sahaja. ~Anak kampung ku anak kampung..tidak padan tidak sepadan..yayayayay~~~*. Hati mereka juga sama macam kita. Inginkan kejayaan dalam pendidikan tapi apakan daya faktor kewangan dan keluarga tidak dapat menampung keperluan pendidikan mereka.

Ada juga yang jenis tak bernasib baik terpaksa extent. Maksudnya terpaksa menambah 1 hingga 2 semester pengajian sebab tersangkut dengan gred yang lemah dan gagal dalam beberapa subjek.

Sanggupkah kita menjadi seperti itu yang menahan sedih dan beban membaca status kawan-kawan yang gembira sakan dan mengentalkan hati lalu klik "like". Lebih sayu dan sentimental apabila mereka menahan malu lalu menaip "Gudluck ye..tahniah!". Jika saya, saya tidak sanggup menjadi kawan yang sebegitu.

Jadi..raikan mereka. Berikan mereka kekuatan. Cuba ubah status jadi macam ni:

  1. Inshaallah saya akan menempuh alam pekerjaan selepas ini. Rezeki di tangan Tuhan.
  2. Segulung Ijazah hanya usaha saya, yang memberi rezeki Allah jualah tanpa mengira siapa.
  3.  Pikir sendiri..
Yang lain-lain tu fikirlah kawan-kawan semua. Dah besar panjang kan? Ilmu pun dah bertambah. Kematangan pun meningkat. Segulung ijazah kan? Lepas ni tak sabar-sabar pula nak masuk ke alam pekerjaan. Nak masuk bidang construction ke facilities? Kalau tak nak dua2 boleh? Kita tunggu..

Sekian 23 sen daripada admin Bssilver - Superman ;-)

Comments

Post a Comment

KOMEN

Popular Posts